Museum de Kantfabriek heeft tot medio februari een bijzondere dubbeltentoonstelling die alles te maken heeft met een passie voor Japan.

Hans Reijnders, 50 jaar beeldend kunstenaar

Beeldend kunstenaar Hans Reijnders (* Amsterdam 1946) is geen onbekende in Noord-Limburg. In vrijwel alle Noord-Limburgse gemeenten staan zijn monumentale beelden in de openbare ruimte en veel verzamelaars en bedrijven hebben een sculptuur van hem. Daarnaast zijn er veel liefhebbers die van hem les hebben gekregen in het Kunstencentrum te Venray of in zijn atelier te Venlo.

In 1974 studeerde hij af aan de Rijksacademie in Amsterdam.
De eerste beelden van Reijnders waren sterk geïnspireerd op vreemde culturen, zoals de platte hoofden die gelijkenis vertonen met vroeg-Egyptisch beeldhouwwerk. Vanaf begin jaren 90 raakt hij geïnspireerd door het landschap en stromende waters. In Japan vertrouwen mensen hun geheimen toe aan teksten op een gevouwen papiertje of gohei. Hans maakt ook zijn gohei van gevouwen stenen, die tevens verwijzen naar de Japanse vouwkunst of origami. Golven en gevouwen stenen zijn inmiddels al decennia de kenmerkende vormen in het vrije oeuvre van Hans Reijnders.
Zijn liefde voor Japan blijkt ook uit zijn verzamelingen Japanse prenten.

 

Kimono’s uit de verzameling van Adri en Guky van Hoegee

Sinds 1994 was in het Zeeuwse dorp Grijpskerke het door hen opgerichte Zijdemuseum gevestigd.
In 2001 is het Zijdemuseum verplaatst naar Meliskerke.
Enige jaren geleden is het Zijdemuseum jammer genoeg gesloten. Een deel van de collectie kimono’s van Adri en Guky van Hoegee is nu te zien in Museum de Kantfabriek. Hun fascinatie voor de Japanse kimono heeft geleid tot een fantastische collectie. De prachtige geweven zijde is vaak op een onnavolgbaar mooie manier versierd met borduursels en beschilderingen. Het dragen van de kimono en de versieringen die erop zijn aangebracht zijn omgeven met veel symboliek. Kraanvogels zijn bijvoorbeeld het symbool voor een lang en gelukkig leven.

De beeldhouwwerken en de kimono’s tonen samen ‘Passie voor Japan’ van de makers.

Workshops Yubinuki

De Kantfabriek geeft iedere maand een andere workshop aan kinderen. Ter gelegenheid van de tentoonstelling ‘Passie voor Japan’ gaat de kinderworkshop van 25 november over Yubinuki. Dit is een Japans woord. Yubinuki is een soort versierde vingerring maar omdat het heel moeilijk is voor kinderen om zo’n klein ringetje met draad te versieren is gekozen voor het maken van een armband. Dat ziet er dan zo uit:

De kinderen gaan met garen een bandje omwikkelen. Daarmee kun je verschillende mooie patroontjes maken. Een zelfontworpen armbandje is het resultaat. De workshop duurt twee uur en wordt in de middag gehouden.
Op 24 januari is er ook een workshop voor volwassenen.  Deze workhop duurt een hele dag. Docente Jessica de Boer – van Brouwershaven is nationaal en internationaal bekend om haar kennis en kunde op het gebied van Japans borduren. Ze schreef een boek over Yubinuki dat te leen is in de Textielbibliotheek (onder nummer BO 720).

Yubinuki

Om je vingers tijdens het naaien te beschermen worden over de gehele wereld vingerhoeden of naairingen gebruikt in verschillende vormen. Een van die verschijningsvormen is de Japanse yubinuki. De yubinuki is een naairing die om het tweede kootje van de middelvinger wordt gedragen. Deze yubinuki kunnen zijn gemaakt van metaal, leer of stof. Soms hebben ze een extra “lipje” om het manipuleren van de naald te vergemakkelijken. Deze worden vooral gebruikt bij Sashiko.

De yubinuki is ongeveer 1cm breed en gemaakt van stof met een vulling van dik papier, washi genaamd. Dit papier is gemaakt van de mulberry boom en is bijzonder vezelig en sterk. Als je washi papier ziet denk je eerder aan vilt dan aan papier.

De yubinuki die in de workshops van Museum de Kantfabriek gemaakt wordt komt uit de regio Kaga in het oude Japan en heet kaga yubinuki. Het is een ring gemaakt van zijde en geborduurd met zijde. Kaga heeft een lange geschiedenis als textiel producerende regio. Omdat er met delicate zijde stoffen werd gewerkt moesten de yubinuki van zacht materiaal zijn, anders bleven ze haken of kwamen er ruwe plekken in de stof.

 

Deel Dit Verhaal, Kies Je Platform!

Over de auteur: Pieternel Hol