Ooit van gehoord? Voor mij was het nieuw. Dit is nou kledingreparatie 2.0! Gewoon herstellen maar dan met een 21e-eeuws sausje! Online je kleding laten repareren. En kennelijk heeft dat een verdienmodel. We gaan kijken hoe het werkt.
Visie van het bedrijf
‘Wij werken aan een wereld waar ‘GETTING IT MENDED’ net zo makkelijk en aantrekkelijk is als het kopen van iets nieuws is.
Er is al genoeg kleding om de volgende 6 generaties te kleden. In plaats van meer toe te voegen, maken we het huidige beter. We verhogen de waarde van elk product dat we aanraken – voor merken en mensen. Onze content herdefinieert hoe reparatie voelt, klinkt en eruitziet. Van een ‘stoffig imago’ naar Oscar-waardig. Van reparatie en hergebruik als niche naar normaal.’
Ze vinden het belangrijk om het mensen gemakkelijk te maken om te kiezen voor reparatie. Het moet net zo simpel zijn als het kopen van iets nieuws. Dat gaat vaak online met het versturen van pakjes die dan weer terugkomen. Ze zeggen dat alleen mensen die zij vertrouwen, jouw items ‘fixen’ (dat is modern taalgebruik van jongere mensen).
En ze willen een ervaring creëren die je telkens opnieuw wilt beleven. Omdat het een speels en vrolijk sfeertje heeft.
Veel oudere mensen zullen het misschien wat apart vinden om er zo mee om te gaan. Reparatie was toch tot voor kort echt heel gewoon? Maar voor nieuwe genereaties is het iets nieuws dat ze nog niet kennen. Dus is het heel slim om de jongere generaties mee te nemen in de termen die ze zelf belangrijk vinden! En het doel blijft natuurlijk prima!
De filosofie van het bedrijf
“Winkelen is een ervaring, maar reparatie niet.” Nog erger, reparatie wordt gezien als gedoe en ouderwets. Daarom willen ze een fris verhaal vertellen over het in stand houden van kledingstukken. Van virale campagnes met BN’ers, tot een interviewserie op straat in Amsterdam, of reparatieverhalen in samenwerking met merken. Ze weten zeker dat het werkt.
‘Het algoritme (hoe de computers van de media hiermee omgaan) en het publiek houden meer van dit onderwerp dan je denkt’, zeggen ze. Het in leven houden van kledingstukken is goud voor user generated content (UGC). Lees hier wat dat is en waarom bedrijven het zo lekker vinden. Het is ook hun meest effectieve instrument om ‘de mindset’ te veranderen en een nieuw publiek aan te trekken vindt het bedrijf. Het effect is goed: 72% van hun gebruikers heeft nog nooit een voet in een kleermaker gezet. En gaat dus wel voor reparatie als ze het online kunnen regelen!
Het bedrijf heeft wel een heel groot voordeel: een interne influencer. De oprichter Agnes bereikt miljoenen mensen met haar inhoud. Na een decennium weet ze wat er nodig is om mensen te inspireren over dit onderwerp!
Hoe het werkt
Kijk, daar slaat de moderne tijd meteen toe! Je krijgt niet een heel verhaal maar een filmpje! (Misschien doet het geluid het niet hoor!)
Wat je moet doen is het volgende.
Vertel wat er gerepareerd of vermaakt moet worden aan welk item. Het is zo makkelijk als het kopen van iets nieuws
Verzend je item en gebruik het verzendlabel uit je emailbevestiging om je items te verzenden.
Ervaringen
Uiteraard staan er op de website vooral goede ervaringen. Maar de reacties kun je wel snappen. Zo schrijft er iemand over haar ‘Nieuwe broek-gevoel’.
‘Ik heb mijn tweedehands broek weer laten vermaken. De kwaliteit is elke keer super en het pakketje dat je thuiskrijgt geeft je het gevoel alsof je een nieuwe broek hebt.’
Goed hoor! En ongelooflijk dat het zo simpel is om mensen iets te laten ontdekken dat zo oud is als Methusalem!