In Search of Silent Beauty is een duo-tentoonstelling van het werk van Nan Groot Antink, textielkunstenaar, en Winnie Teschmacher, glaskunstenaar.
Te zien tot en met 21 december 2024 bij NL=US Gallery in Rotterdam. De tentoonstelling bestaat uit een royale keuze van werken uit de afgelopen decennia.
Diana Wind, de curator van deze tentoonstelling zegt erover:
“Mijn keuze om het werk van Nan Groot Antink en Winnie Teschmacher samen te brengen in een duo tentoonstelling is ingegeven door mijn waardering voor hun enorme vakmanschap, het uitgebreide onderzoek dat beiden doen voorafgaand aan de series die zij maken en het geduld en de tijd die zij nemen om tot een prachtig resultaat te komen. Het voelt alsof hemel en aarde samen komen door de glasobjecten van Teschmacher en de schilderijen van Groot Antink zij aan zij te tonen. De combinatie van werken vormen een tijdloze ruimte van kleur en licht wat resulteert in verstilde schoonheid die ogenschijnlijk moeiteloos is ontstaan.”
De expositie
Hoewel het werk van Groot Antink en Teschmacher in vorm en uiterlijk behoorlijk van elkaar verschillen, zijn er aardig wat overeenkomsten in werkwijze en fascinatie van deze kunstenaars. Beiden doen uitgebreid, bijna wetenschappelijk, onderzoek voordat zij aan een nieuwe reeks werken beginnen, zij nemen risico’s in de voorbereiding en gaan tot het uiterste om het gewenste resultaat te krijgen, waarvan experiment en manipulatie onderdeel uitmaken.
Er is onder andere een gedeelde fascinatie voor Japan, zowel voor de cultuur als de natuur. Het verhaal van Genji van de 11de eeuwse schrijver Murasaki Shikibu is bijvoorbeeld voor hen beiden een inspiratiebron. Groot Antink maakte naar aanleiding van haar Japan onderzoek onder andere de Kyoto-serie en Teschmacher de serie Spaces of Silence. Over beide series zijn publicaties verschenen.
Nan Groot Antink
In haar publicatie Bloeiende Iris over de Kyoto-serie schrijft Groot Antink in een dagboekcitaat: “Ik ben totaal bezeten van kleur. Ik ben onafgebroken bezig te bedenken hoe ik de juiste kleuren kan krijgen. Vaak aan het lezen in al mijn receptenboeken. Veel experimenteren met verfbaden. Er mislukt nogal wat. Af en toe is er de heilzame weldaad van een verzadigde kleur die ik zoek. Tot nu toe nam ik altijd de kleuren zoals die mij door de planten werden gegeven. Nu ben ik op zoek naar specifieke kleuren. Het is een geheel ander, en ook moeilijker
en bewerkelijker proces.” (pag. 39)
Al decennialang maakt Groot Antink haar eigen verfstoffen om textiel in te verven of mee te beschilderen. Het pigment is niet, zoals bij de meeste schilders, een instrument om een voorstelling weer te geven, maar het is de protagonist van haar werk. Monochrome, dichte of doorzichtige doeken of op een ondergrond opgebrachte patronen en reliëfs van grillige lijnen, rasters, druipers, vlekken en stolsels zijn wat ze zijn, KLEUR, ontstaan uit zelfbereide kleurstoffen van bloemen, planten en wieren die Groot Antink verzamelt in Nederland of op haar
reizen en verblijven in onder andere Venetië, Japan en Mali.
In Japan aangeschafte verfplanten vormden de basis voor de Kyoto-serie, kimono-series en ook de serie spring, summer, autumn en winter colors. In al deze werken spelen transparantie, hout en de Japanse tradities met betrekking tot bij de seizoenen passende kleurencombinaties een rol. Tot op heden vinden de ervaringen opgedaan in Japan hun weerslag in het werk van Groot Antink.
Werk voor het Textielmuseum
Nan Groot Antink kreeg in 2015 van het TextielMuseum de opdracht een autonoom werk te maken voor de museumcollectie. Over die opdracht schrijft het Textielmuseum het volgende.
“Om tot een keuze te komen welke verfplanten voor deze opdracht te gebruiken, is Nan Groot Antink allereerst nagegaan hoe de oorspronkelijke vegetatie op het terrein waar nu het TextielMuseum staat er uit heeft gezien. Raadpleging van plantkundigen leerde haar dat het in dit geval een heidegebied betrof. Uit de lijst van planten die hier groeiden heeft zij een achttal verfplanten geselecteerd. Vervolgens werd een keuze gemaakt voor zes verschillende natuurlijke vezels waarvan in het TextielLab stalen werden geweven. Deze stalen zijn in het atelier van de kunstenares in verfbaden met de afzonderlijke planten – waaronder jeneverbes, heide, berk en sporkehout – geverfd. Op basis hiervan kon vastgesteld worden welke combinaties van vezel en verfstof de beste resultaten opleveren. Deze bevindingen werden uiteindelijk vertaald in een groot wandvullend werk.”
Vezels, bindingen en verfplanten | Nan Groot Antink | Rafelranden van Schoonheid
Praktische informatie
De Galerie is open op Vrijdag – Zondag 12.00-17.00 uur.
Adres: Mauritsweg 55 B, 3012 JX Rotterdam. Meer informatie op hun website!
Informatie foto’s helemaal boven:
Foto boven: Nan Groot Antink, Winter colors 7’, 2021
Katoen en wol geverfd met meekrap, hout met verfresten van Chinese klei, bister, cachou en o.i. inkt, hout
30 x 30 x 6 cm
Foto Onder: Winnie Teschmacher, Awakening Dream, 2023
Optisch geslepen glas, gepolijst, 2 delen, 1 mat, 1 gepolijst
40 x 17,5 x 12,5 cm (2x)