In de maand januari ben ik tweemaal naar het ‘Heitelan’ geweest. Altijd feest en dit keer extra mooi door een bezoek aan twee prachtige exposities
Helmantel ontmoet Huisman
Het eerste reisje was in het kader van nieuwjaarswensen. Met mijn zusjes en zwagers begonnen wij de dag in het Jopie Huisman Museum, in het Friese Workum. Wij hadden gelezen over de tentoonstelling ‘Helmantel ontmoet Huisman’ en waren nieuwsgierig naar wat deze expositie te bieden had.
Na twee uur in de auto, met helaas heel veel regen, waardoor mijn mooie Friesland behoorlijk grijs en grauw was, smaakte de koffie met oranjekoek in het museum restaurant super goed. Oranjekoek is voor ons Friese meisje een overheerlijke nostalgische traktatie dat tijdens een bezoek aan Friesland niet mag ontbreken.
Het museum is na een verbouwing uitgebreid met een extra zaal en een doorbraak naar het naastgelegen restaurant. Het is met zijn moderne architectuur een prettig overzichtelijk gebouw en het is in een prachtig contrast met de schilderijen.
In de expositie worden de werken van Jopie Huisman (1922-2000) en Henk Helmantel (1945) met elkaar vergeleken en met elkaar in dialoog gebracht. Beide kunstenaars hebben hun eigen unieke stijl en benadering van de schilderkunst, wat het interessant maakt om hun werk naast elkaar te bekijken.
Een film toont Henk Helmantel in zijn atelier, waar hij vertelt over zijn kunstenaarschap, zijn museum en kunstcollectie en zijn raakvlakken met Jopie. Ook zijn er duidelijk verschillen, zoals:

Helmatel met vooral veel licht en schaduw

Huisman met de dagelijkse dingen die hem raakten
Stijl en Techniek: Huisman’s stijl is meer emotioneel en persoonlijk, terwijl Helmantel’s werk vaak een meer klassieke en technische benadering heeft, met een sterke invloed van de oude meesters.
Thema’s: Huisman richt zich vaak op de Friese cultuur en natuur, met een nadruk op de menselijke ervaring en emoties. Helmantel daarentegen, legt de nadruk op de schoonheid van stillevens en portretten, met een focus op licht en kleur.
Huisman was actief in de tweede helft van de 20e eeuw en zijn werk weerspiegelt de tijdsgeest van die periode. Helmantel is een hedendaagse kunstenaar wiens werk de traditie van de schilderkunst voortzet in de moderne tijd.
De tentoonstelling “Helmantel ontmoet Huisman” biedt een geweldige gelegenheid om deze verschillen en overeenkomsten te verkennen, en om te zien hoe beide kunstenaars hun eigen visie op de wereld hebben vastgelegd in hun schilderijen. Voor mij zelf is vooral de licht en schaduw werking in het werk van Helmantel leerzaam en ben ik aan het nadenken hoe ik dat kan toepassen in mijn werk.
Verder hebben wij de dag genoeglijk doorgebracht bij mijn zusje en zwager in ons geboortedorp.
Ja, ik wil
Eind januari reisde ik opnieuw naar het ‘Heitelan’ dit keer naar het Fries Museum in Leeuwarden met mijn quiltvriendinnnen.
Wederom een reisje van twee uur en dus smaakte de koffie met oranjekoek weer super goed. Wel verbaas ik mij iedere keer weer over de verschillen tussen de oranjekoeken. Ieder bakker heeft zijn eigen koek en zijn eigen opmaak. In een tot fotostudio omgebouwde bus is beeldend kunstenaar Tryntsje Nauta op bezoek geweest bij alle drieennegentig Friese bakkers om hun oranjekoek te documenteren. Het heeft geresulteerd tot een prachtig plaatjesboek.

boek Oranjekoek van Tryntsje Nauta
Tijdens mijn bezoek aan de expositie “Ja ik wil” werd ik meteen geraakt door de unieke en intieme sfeer die de tentoonstelling uitstraalt. De expositie richt zich op de thema’s van liefde, verbintenis en de verschillende manieren waarop mensen hun ja-woord geven. Bij iedere prachtige japon, de geschiedenis van de japon en de persoonlijke verhalen over het leven van de bruid en bruidegom. Het portret van het bruidspaar maakt het zo beeldend. De evolutie van de bruidsjurk gaf mij een nieuw perspectief op hoe tradities veranderen en zich aanpassen aan de tijd.

Isabella Stinstra (21 jaar) touwde op 5 augustus 1782 in Harlingen met Pieter de Clercq (25 jaar) Met deze japon benadrukt Isabella haar Friese identiteit. Na haar huwelijk verhuist zij naar de Amsterdamse Keizersgracht waar haar steenrijke Amsterdamse koopman woont.

linker japon, gewoon Zeeman. Voor € 29,95 koop je in 2016 deze jurk bij Zeeman. De japon is in 4 maten verkrijgbaar. Het lijfje is rekbaar en de rok extra lang waardoor de jurk vrijwel iedereen past. de jurk rechts komt in samenwerking met H&M en Victor & Rolf tot stand. Zij ontwerpen een exclusieve maar betaalbare trouwjurk versierd met de kenmerkende V&R strik. En dat voor maar €298

van ontwerp tot jurk. Claes Yversen geeft een kijkje in de keuken van zijn atelier

Henriette Haverhals & Kees Hogenhout, 22 en 25 jaar trouwen in 2019 in Amerongen. Ze zijn allebei lid van de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland. Henriette moeder maakt de bruidsjurk zelf.

en natuurlijk de bruidsjurk van Maxima
Al met al was mijn bezoek aan de expositie “Ja ik wil” in het Fries Museum een ontroerende ervaring.
Na afloop hebben wij nog lekker geluncht in Leeuwarden en toen weer richting huis.
Bezig
Op dit moment ben ik bezig met een nieuwe ketting op mijn weefgetouw. De ketting is met behulp van sneeuw geverfd en voor de inslag wil ik wol gebruiken die ik verf met inkt van de walnotenbolster, Verder wil ik proberen licht en schaduwwerking toe te passen en als toetje keramieken staafjes verwerken in het weefwerk. Of het gaat lukken? ik ga het ervaren.

ketting met behulp van sneeuw geverfd
Ik wens iedereen weer een mooie creatieve februari maand en natuurlijk is de Patchwork en Quiltdagen in Rijswijk een uitje wat quilters niet mogen missen. Overigens is het voor niet quilters ook een super inspirerend uitje.
hartelijke groet ook namens het Quiltersgilde
Jo Huijsman.