Je denk wel eens dat je de meeste locaties waar mooie exposities gehouden worden wel in beeld hebt maar soms ‘ontdek’ je weer eens een parel die je nog niet kende. Gisteren was mijn geluksdag en vond ik er toevallig weer een: Museum De Wieger in Deurne. Er is tot december een mooie tentoonstelling over Weef- en borduurkunst.

Museum De Wieger

In De Wieger staat het buitengewone verhaal van Hendrik Wiegersma (1891-1969) centraal: een huisarts met een markante persoonlijkheid, die zich ontwikkelde tot een van de belangrijkste expressionistische schilders van Nederland. In zijn monumentale huis in Deurne –nu museum De Wieger –had hij regelmatig kunstenaars als Otto van Rees, Adya Dutilh, Ossip Zadkine, Valentine Prax, Moïssey Kogan, Joep Nicolas, Piet en Matthieu Wiegman en Toon Kelder op bezoek.

In 1917 vestigde Hendrik Wiegersma zich als arts in Deurne. Hij trouwde met Petronella Daniels, een sterke vrouw die haar mannetje kon staan naast de eigenzinnige dokter. Ze kregen samen vijf zoons: Jaap, Pieter, Wieger, Friso en Sjoerd.
De dokterspraktijk groeide uit tot een bloeiende onderneming. Veel van de medicijnen die Hendrik voorschreef, maakte hij zelf op basis van geneeskrachtige planten. Veel van zijn medicijnen werkten zo goed, dat hij al gauw bekend kwam te staan als de wonderdokter.

Wat betreft het maken van kunst was Hendrik een laatbloeier, tot 1924 raakte hij nooit een kwast aan. In 1923 behandelde hij het zieke zoontje van Otto van Rees. Hij zag toen Otto van Rees en zijn vriend Moïssey Kogan tekenen en flapte eruit ‘Dat kan ik ook!’ De twee kunstenaars riepen enthousiast, ‘laat maar zien dan’ en zo begon het allemaal.

Het Museum heeft een collectie Nederlandse kunst uit de eerste helft van de 20e eeuw. Tot de topstukken behoren werken van onder meer Charley Toorop, Jan Sluijters, Leo Gestel, Theo van Doesburg, Jan Mankes en Else Berg. Daarnaast zijn er wisseltentoonstellingen en allerlei activiteiten op het gebied van beeldende kunst. En ook textiel komt daarbij dus aan de orde.

De tentoonstelling Draadkrachtig

Uitgangspunt voor de tentoonstelling is Dieu Avertit, een wandkleed van Adya van Rees (zie foto boven dit artikel) dat vroeger in de eetkamer van De Wieger hing. Het kleed zit nu in de collectie van het TextielMuseum, maar komt voor de duur van de tentoonstelling ‘thuis’! Verder zijn tapijten, kleden en ontwerpen te zien die een beeld geven van een halve eeuw weef- en borduurkunst, vaak gerelateerd aan De Wieger, van onder meer Bart van der Leck, Moissey Kogan, Willem van Konijnenburg, Hans Bayens, Pieter Wiegersma, Maud Muller Massis, Maria van Elk en Anna Verwey. Adya en haar man Otto van Rees kwamen vaak op bezoek in De Wieger en dat had tot gevolg dat er ook werk werd aangekocht.  Het wandkleed ‘Dieu avertit’ is rond 1929 geborduurd en gemaakt van wol en jute. In de familie Wiegersma zelf werd ook gehandwerkt (ook door de mannen). Lees er meer over op de tentoonstellingspagina van het Museum.

Bij de tentoonstelling wordt een activiteitenprogramma samengesteld met lezingen en workshops.

Ernee van der Linden-’t Hooft, Het buiten “De Molenbeek”, 1947-1948, wandkleed van wol met applique- en borduurwerk. Collectie Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed

Deel Dit Verhaal, Kies Je Platform!

Over de auteur: Pieternel Hol