Op 27 januari opent in het Verwey museum in Haarlem de tentoonstelling D(R)AAD, die de kracht van borduren belicht als een vorm van verzet en genezing van trauma’s. Het werk in de foto hierboven is van Klaas Rommelaere

Deze tentoonstelling maakt deel uit van een nieuwe reeks van drie hedendaagse kunsttentoonstellingen genaamd Laat Los en Koester.

D(R)AAD verbindt verleden en heden door historische borduurwerken te combineren met hedendaagse kunstwerken. Daarnaast wordt in D(R)AAD aandacht besteed aan sociaal-maatschappelijke borduurinitiatieven die borduren gebruiken als een sociaal bindmiddel of als een middel om trauma’s, zowel individueel als collectief, te verwerken.

De historische ‘bevrijdingsrok’ die in Verwey Museum Haarlem in de tentoonstelling Allemaal Haarlemmers te zien is, vormt de aanleiding voor D(R)AAD. De werken van onder andere Lilly Lulay, Klaas Rommelaere en Patricia Kaersenhout zijn te zien tot en met 28 april 2024.

Hieronder wat informatie over enkele kunstenaars,

Klaas Rommelaere

De Belgische kunstenaar Klaas Rommelaere (°1986, Roeselare) woont en werkt in Antwerpen. Hij maakt poppen, borduurwerken en wandtapijten en mixt het allemaal met elkaar. Hij creëert ingewikkelde geborduurde tapijten en beeldhouwwerken die de persoonlijke en de collectieve sfeer overbruggen. Zijn werk vertelt zijn geleefde ervaringen en zit vol met vertrouwde beelden en symbolen die zowel echte als denkbeeldige menselijke verbindingen vertegenwoordigen. Elk stuk is een arbeid van tijd en liefde, waarbij de nadruk wordt gelegd op de betekenis van de menselijke connectie met de creatie en consumptie van kunst.

Rommelaere werkt al sinds het begin van zijn carrière samen met 15 oudere dames (de zogenaamde ‘madammen’) die hem helpen met het handwerk en elke week samenkomen in Antwerpen, Roeselare en Ingelmunster. (kijk dat vind ik nou eens slim! Die dames kunnen vast erg goed borduren! Er is kennelijk nog behoefte aan onze oudere ambachtsdames!).

De beeldtaal van Rommelaere is zowel geworteld in het alledaagse van zijn leven als in de popcultuur: citaten uit films of animaties worden vermengd met interpersoonlijke observaties en ervaringen. Grotere taferelen en hele beelden worden geborduurd. Het resultaat zijn gelaagde, vreemde beeldverhalen.

Patricia Kaersenhout

Ze is kunstenaar en activist: dat laatste heeft Patricia Kaersenhout te danken aan haar afkomst. Ze groeide op in Den Helder als kind van Surinaamse ouders. De jeugd van Patricia is getekend door racisme. Tijdens haar jonge jaren in Den Helder voelde ze dat ze er niet bij hoorde. Thuis was het een andere wereld, maar op school en in de wijk werd ze niet echt geaccepteerd. Het bracht Patricia inspiratie voor het leven. “Veel van mijn werk gaat over boosheid, en over rouw en verdriet. Mijn voorouders zijn onvrijwillig verplaatst en tot slaaf gemaakt. De consequenties daarvan zijn nog steeds voelbaar in de huidige samenleving.” Dit thema zie je steeds terug in haar werk. Hieronder een video over Patricia.

Activiste en kunstenares Patricia Kaersenhout: “De pijn is mijn kracht” – NH Nieuws

En natuurlijk ook over haar werk . Hieronder de video Proud Rebels uit 2015 die gaat over black feminism.

Proud Rebels 2015 | Videos (pkaersenhout.com)

Haar textielwerk ziet er dan zo uit:

Tot slot

Er is natuurlijk veel meer te zien en te vertellen over de werken in deze expositie. Maar daarvoor kun je beter naar het museum gaan!

Het museum Verwey is gevestigd op het Groot Heiligland 47 in Haarlem. De openingstijden zijn dinsdag t/m zaterdag van 11.00 tot 17.00 uur. Op zondag en maandag van 12.00 tot 17.00 uur.

 

Deel Dit Verhaal, Kies Je Platform!

Over de auteur: Pieternel Hol