dinsdag 4 mei 2021

Museum Masterclass - een update van Suze Termaat

Precies twee jaar geleden begon Suze Termaat aan haar Museum Masterclass bij Museum Volkenkunde in Leiden. Hier liet ze ons meekijken over haar schouder:

https://www.textielplatform.nl/2019/05/de-museum-masterclasses-zijn-begonnen.html 

Inmiddels weten we dat het Textielfestival geen doorgang kon vinden in de geplande vorm, het land is zowel vorig jaar als dit jaar in mei in lockdown. Wel gaan we alle verhalen rondom de gerealiseerde projecten en kunstwerken vastleggen en uitzenden in Studio Textielfestival, medio oktober 2021!

Museum Volkenkunde te Leiden

In de tussentijd vroegen we Suze Termaat hoe ze het ervaren heeft om mee te doen met de Museum Masterclass in Museum Volkenkunde in Leiden:

'Meedoen met  de masterclass  georganiseerd door  het textielfestival  was een mooie kans om mijn kunstzinnigheid uit te dagen.  Met een groep textiel dames met allemaal één doel: een kunstwerk maken met de inspiratie uit het museum Volkenkunde.  Het is nog steeds (we hebben een app groep)  een erg leuke groep met geweldige textiel kunstenaars die elkaar wisten te inspireren en te motiveren en toch hun eigen weg te gaan. Hoewel een expositie in Museum Volkenkunde er niet in zit, gaan we wel iets organiseren om toch elders met onze bijzondere en interessante kunstwerken aan het publiek te tonen.

Mijn kunstwerk was een uitdaging  aangezien het iets moest zijn wat mij aansprak en mij raakte. Dat werd het verhaal van de Naga slang.'

In de Vinaya staat het verhaal van de naga die de vorm van een mens aannam en bhikkhu (monnik) werd. Toen hij in slaap viel verloor hij zijn menselijke vorm echter en nam zijn natuurlijke vorm van een grote slang aan. De andere monniken zagen een grote slang liggen in het hutje van de nieuwe 'naga-monnik' en vonden zo uit dat hij geen mens was maar een naga. Boeddha hoorde wat er gebeurd was en legde vervolgens de Vinaya-regel neer dat naga's geen bhikkhu kunnen worden. De naga beloofde zichzelf in de toekomst goed te gedragen zodat hij als mens wedergeboren zou worden en vervolgens bhikkhu zou kunnen worden.

bron: Wikipedia

Met dat verhaal in mijn hoofd ging ik aan de slag met texturen, kleuren en geverfde stoffen.
















5 opmerkingen: