maandag 25 november 2019

The Hoodie

John Edmonds: untitled (Hood 13) 2018

Bijna iedereen heeft wel een hoodie. Je komt de capuchontrui tegen op straat, op sportvelden en langs de lijn, op de catwalk, op kantoor of in de werkplaats. Voor sommige mensen is het niets meer dan een makkelijk en comfortabel kledingstuk, terwijl de hoodie voor anderen gepaard gaat met allerlei onvermijdelijke maatschappelijke en culturele connotaties. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het ’t laatste politieke kledingstuk in de westerse mode is.

 In de tentoonstelling The Hoodie van schrijver en curator Lou Stoppard staat de hoodie als ‘verhalenverteller’ centraal, als drager van de meest uiteenlopende betekenissen.

De rijkdom aan verhalen die de hoodie vertelt is nauw verweven met verschillende discussies die op het moment gevoerd worden. Zo kun je je met een hoodie verzetten tegen de opkomst van een surveillancesamenleving waarin overal bewakingscamera’s hangen en gezichtsherkenningssoftware wordt toegepast; de hoodie past bij de explosieve populariteit van hiphopcultuur en de impact van helden uit dat genre op modetrends; hoodies kunnen bijdragen aan het uitdragen van androgynie en genderflu├»diteit; de trui is illustratief voor het verdwijnen van regels op het gebied van formele kleding op de werkvloer, doordat er steeds meer op freelancebasis wordt gewerkt en groeiende sectoren als de tech-industrie een afkeer hebben van zulke ouderwetse formaliteit. Dit soort thema’s vormen samen de essentie van deze tentoonstelling, waarin kunstenaars en makers die in hun werk gebruik maken van hoodies een platform krijgen en de capuchontrui in de bredere context van de (mode)geschiedenis wordt geplaatst.

De tentoonstelling is vanaf 1 december te zien in Het Nieuwe Instituut in Rotterdam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten