donderdag 12 september 2019

Gul-i-peron


Vakantietijd betekent ook rust om nieuwe dingen te ontdekken. Dingen die allang een keertje voorbij zijn gekomen trekken opeens de aandacht. Dat overkwam mij deze zomer.  
Ge├»nspireerd door een handwerkblad uit 2008 ben ik inmiddels met de derde gul-i-peron bezig.  
  


Een gul-i-peron werd en wordt nog steeds gemaakt in delen van Pakistan en Afghanistan.   
De oorsprong is waarschijnlijk te vinden in het afweren van het kwaad maar ook de zonnecultus wordt genoemd als begin van deze versierende schijfjes.   
Op de, op zich al prachtige, jurken, werd de gul-i-peron op het voorpand ter hoogte van de borst aangebracht. Gul betekent roos/ bloem.  
  


  
Kralen, knopen, schelpjes en ronde spiegeltjes zijn de kleurige, aandachttrekkende materialen waarvan de gul-i-peron gemaakt wordt.  
Op een lapje vilt, soms meerdere lagen, wordt in het midden begonnen met een mooie knoop, een spiegeltje of iets dergelijks. Rondom worden de kralen, in een gekozen patroon, met naald en draad stevig vastgenaaid op het vilt. Maar er zijn ook voorbeelden dat de kralen eerst geregen worden en dan spiraalsgewijs worden vastgezet.  
   



Wat de meeste aandacht verdient bij het maken van het ornament is de meerdering van de kralen in het patroon. En de ruimte die de kralen daarin nodig hebben om de ronding netjes te voltooien  
De kleur van het vilt en de kleur van het garen spelen ook een rol in het uiteindelijke resultaat.  
  
Rondom wordt een sliertje kralenfranje aan het ornamentje bevestigd.   
Het maken van de kralenfranje is een erg tijdrovend werkje.   
Toch wel belangrijk om toch te doen... want als Het Kwaad al niet geschrokken is van het aanzicht van zichzelf in het spiegeltje dan raakt ie gedesori├źnteerd door de schittering en de draaiende beweging van de franje.   
  


   
Ook bij verschillende indianenstammen in midden en zuid Amerika worden ronde kralenornamenten gemaakt. Deze missen echter de kralenfranje. Maar de patronen kennen veel overeenkomsten.  




Tekst en foto's van Ietje de Graaf



Geen opmerkingen:

Een reactie posten