In gesprek
met Judy Hooymeyer over haar komende tentoonstelling in
de High Five Art Galerie in Baarle Nassau:
De titel van mijn tentoonstelling ‘Transition; you are not allowed to walk
on the grass, you must fly’, is een citaat van Augusto Boal. In mijn werk wil ik de toeschouwer
uitdagen tot zelfreflectie. Wat doet het werk met je? Hoe voelt het aan? Ik zal
dan ook letterlijk een schommel in de ruimte plaatsen zodat je kan schommelen boven
een werk. Er komen vloerobjecten en wandobjecten. Ik werk graag met een thema
en specifiek voor de ruimte. Alvorens werk te maken, loop ik dan in de ruimte
van de galerie. Wat is de lichtinval, wat doet de ruimte met mij?
Bij de
galerie heb ik twee werkmappen, een over Wildgroei (mijn thema van vorig jaar) en
een over Transition. Om de rij compleet te maken, in 2015 was mijn thema Habitat.
Alle drie de thema’s gaan over het menselijk gedrag en gevoel ten opzichte van
de natuur.
Ik ben opgegroeid
in Canada en de natuur was mijn inspiratiebron. Ik maakte als kind van alles en
gaf dat weg. Op mijn tiende besloten mijn ouders terug te emigreren naar
Nederland. Ik sprak de taal niet en had moeite met het aanpassen aan de norm
van een tienjarige. Mijn vader regelde voor mij tekenles en boetseren en toen
was de basis gelegd om mijn emotie vorm te geven middels beeld.
Mijn eerste
baan was speltherapeut en daarbij gebruikte ik sensopathische materialen die ik
veelal zelf maakte. Hierna werkte ik in de psychiatrie, ik heb daar de
opleiding orthopedagoge en docent creatieve werkvormen voltooid. Hierna
mocht ik als hoofd dagbesteding een nieuwe woonvorm en dagbesteding mede
inrichten en ging ik leiding geven aan activiteitenbegeleiders en
speltherapeuten. Ik gaf ook drama en beeldend werk aan de opleidingen
Activiteitenbegeleiding en HBO-verpleging. Ik heb mijn hele carrière zowel in
de praktijk als aan het opleiden van gepassioneerde zorgverleners gewerkt.
Waarom sommige
groepen zich anders gedragen dan andere was mijn vraag toen ik mij inschreef
bij de Erasmus Universiteit. Daar heb ik de deeltijdstudie Sociologie afgerond
en ben ik gepromoveerd.
Ik heb
altijd iets met textiel gehad. Door te schilderen en met textiel maakte ik
installaties.
In 2010 ben
ik met mijn partner voor vijf jaar teruggekeerd naar mijn moederland
Canada. We hadden een B&B en ArtGallery en woonden naast een boerderij
met schapen! Omdat ik vroeger kleden weefde en wol spon, probeerde ik te
vilten. Ik kwam vaak naar Nederland voor mijn kinderen en moeder. Ik las op het
web dat er in Nederland een viltopleiding werd georganiseerd, de DFA (Dutch Felt Academy ) en ik ben
van de 1ste lichting. Helaas kreeg mijn partner geen verblijfsvergunning, zodat
we uiteindelijk weer teruggekeerd zijn naar Canada.
Ik ben ver
voorbij het maken van functionele viltobjecten. Ik gebruik de vezels om als
'canvas' verder door te werken op een object. Ik gebruik het liefst verschillende
wolsoorten zoals heideschaap, Kempisch heideschaap, zwartbles (dat bewust niet
goed vilt) en als toplaag merino of andere vezels zoals brandnetel, vlas of zijde.
Ik heb in de
laatste jaren veel geëxposeerd, met als topper de World of Threads in Canada.
Dit jaar heb ik vijf exposities, waarvan ik er al twee heb gehouden, onder
andere in Den Bosch. De reacties op mijn werk waren positief zodat ik ook in
september en oktober de grote zaal daar ter beschikking krijg. Grang De Paul Art Dit
botst niet met High Five want zoals gezegd heb ik daar het thema Transitie. In
Den Bosch is mijn werk meer politiek getint en ik gebruik daar wollen dekens en
vilt. Graag nodig ik iedereen uit mijn exposities te komen bewonderen.
tekst:
Netty van Kaathoven
Netty van Kaathoven
Judy Hooymeyer
Geen opmerkingen:
Een reactie posten