donderdag 2 augustus 2018

Dutch Design: kant, kunst en design uit de 20e eeuw




Van 18 mei 2018 tot en met 30 april 2019 is er in ’t Andere Museum van Oldtimer tot Kant, gevestigd in Pakhuis Koophandel aan de Oostersingel 8 te Leeuwarden een tentoonstelling te bezichtigen:

“Dutch design ”  -  Kanten uit de 20ste eeuw

Een tentoonstelling waar kant centraal staat gekoppeld aan kunst en design

Te zien op de tentoonstelling:
De invloed van de Art Nouveau op kant( 1890 -1910)
Art Deco kanten ( 1910 – 1940) : “een Nieuwe Hollandse kant ” , de kanten van mw. de Jager-Meezenbroek. zij heeft als eerste de meetkundige principes , die door de architect H.P.Berlage werden verkondigd en toegepast in de bouwstijl in haar kantwerken toegepast.
Kant geïnspireerd op ontwerpen van Escher en Mondriaan
Hedendaags kant geïnspireerd op kant uit de 17de, 18de en 19de eeuw.

Er is kantwerk te bewonderen van Mirjam Schavemaker – Heinsbroek waarin zij zich heeft laten inspireren door Piet Mondriaan. Met haar kantwerk dat geïnspireerd is op M.C. Escher heeft zij in 2014 de tweede prijs gewonnen in een ontwerpwedstrijd die georganiseerd werd door het Textiel Museum in Tilburg. Zij was een hele dag te gast in het Textiel lab, waar onder andere de bekende Nederlandse ontwerper Jan Taminiau gewerkt heeft, en heeft van begin tot einde gezien hoe haar ontwerp op stof werd geprint. Dit fantastische proces, het kantwerk en de daaruit voortgekomen unieke stof deelt zij graag met de bezoekers tijdens de tentoonstelling. Altijd al eens willen experimenteren zoals M.C. Escher? Ook dat is mogelijk tijdens de veelzijdige tentoonstelling ‘Dutch Design”. Naast werk van Mirjam Schavemaker – Heinsbroek is er ook kantkloswerk geïnspireerd op Escher te zien waarvan de patronen ontworpen zijn door Christa van Schagen.


M. Schavemaker: Tegelplateau à la Escher (2013)


Aan het eind van de 19 de eeuw ontstond de kunststroming Art Nouveau in Europa die duurde van 1890-1910. Als reactie op de voorgaande Neo stijlen en de afkeer van de mechanisering en massaproductie zocht men naar nieuwe wegen. Er kwam een terugkeer naar unieke met de handgemaakte werkstukken. In die tijd was er plaats voor het handwerk van de vrouw. Zo ontstonden prachtige art nouveau werkstukken in kant die op deze tentoonstelling te zien zijn.

De periode van de Art Deco van 1910 -1 940 bereikte haar hoogtepunt in de jaren twintig van de vorige eeuw. Deze geabstraheerde, sterk op ritme en verhouding gerichte ontwerpen kwamen van een aantal kunstenaars, die zich zowel in Nederland (o.a. in de architectuur: de Amsterdamse school stijl van Berlage), als elders in Europa daarmee bezighielden. Op het gebied van kantklossen doet zich deze ontwikkeling ook voor. In Duitsland: Leni Matthaei en in Nederland : Mevr. de Jager Meezenbroek - van Beverwijk. Zij was tekenlerares aan de tekenacademie te Amsterdam en kwam zodoende in contact met de heer Berlage. Zij heeft als eerste de meetkundige principes van Berlage toegepast in haar kantontwerpen. Zij gaf deze kant een nieuwe benaming: “een nieuwe Hollandse kant” Ook aan deze kanten schenkt de tentoonstelling aandacht.

Kleed mw. de Jager Meezenbroek - van Beverwijk

Milanees kanten uit de 17de eeuw hebben Bonny van Bergen geïnspireerd tot het maken van hedendaagse ontwerpen. En ook dat is te zien op de tentoonstelling.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten