dinsdag 10 april 2018

Verstelwerk is 'in'




Verstellen was ooit een van de meest normale huishoudelijke klusjes. Huishoudlinnen en kleding werden zorgvuldig onderhouden. De belangrijkste reden hiervoor was uit financieel oogpunt; het was veel goedkoper textiel en kleding te repareren dan om het te vervangen. In de achttiende eeuw werd aan jonge meisjes geleerd hoe ze konden verstellen aan de hand van stoplappen waarop allerlei decoratieve stoppatronen werden geoefend.



In de jaren veertig werd het verstellen van kleding voor iedereen bittere noodzaak. Tijdens de tweede wereldoorlog was er een groot tekort aan materialen. Er kon alleen op de bon iets nieuws gekocht worden en daardoor werden mensen, vooral de vrouwen, aangespoord om zorgvuldig met hun kleding en textiel om te gaan en creatieve manieren te vinden om hun eigen kleding te maken. Dit werd gepromoot door talloze foldertjes en posters en in tijdschriften werden tips en technieken gegeven hoe je stijlvol kon blijven door je oude kleding weer als nieuw te maken. Hieronder een voorbeeld van een Engels filmpje.





Toen de oorlog voorbij was in Nederland werd de 'bevrijdingsrok' gemaakt van alles wat men maar kon vinden, liefst wel in de kleuren rood, wit blauw en oranje.

In onze tijd zijn mode en textielproducten heel erg betaalbaar en het repareren van oude kleding wordt daardoor nog nauwelijks gedaan. Waarom zou je de moeite doen? Maar het is nu ook een tijd waarin de nadruk ligt op duurzaamheid en zorg voor het milieu en daarom is het antwoord op die vraag niet zo moeilijk. Het minder snel vervangen van kapotte kledingstukken kan een positief effect hebben op verbruik van energie, water en grondstoffen. Teruggaan naar oude ambachten kan ook gezien worden als een reactie op onze wegwerpmaatschappij. Het repareren van kapotte kleding en textiel geeft ons een band met onze spullen en kan al zo eenvoudig zijn als een knoop aannaaien, een vlek verdoezelen, een zoom repareren of een gat stoppen. Het kan een leuke en creatieve bezigheid zijn en er is een groeiende online gemeenschap heel actief. Er worden ideeën en tips uitgewisseld en workshops georganiseerd. 


Een voorbeeld hiervan is Tom of Holland, de populaire website van de Nederlander Tom van Deijnen die in het Engelse Brighton woont. Zijn doel is om een band te scheppen tussen de drager en zijn kledingstuk. Stopwerk hoeft niet langer discreet en onzichtbaar te zijn, maar wordt juist als een toevoeging gezien en op deze manier kan iedereen zelf zijn eigen unieke kledingstuk maken of laten maken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten