maandag 11 september 2017

“Eine Komposition der Natur” door Karen Bruinsma

Eind jaren 90 werkte ik als bloemist op een landgoed waar biologische bloemen werden geteeld en  verwerkt. In de winterdag was er voornamelijk snoeisel vanuit de boswachterij waar we mee konden werken, dat betekende veel structuren maken met kale takken en ranken. Op een gegeven moment kregen we  de behoefte om e.a. aan te vullen met ander materiaal, en dat werd schapenwol! Zo ontstond mijn passie voor het vilten….

Jarenlang heb ik zelf geëxperimenteerd en masterclasses gevolgd. Maar een paar jaar geleden vond ik het tijd worden om het anders aan te gaan pakken en een viltopleiding te gaan volgen. Het werd de Filzschule Oberrot, in Duitsland. Een internationale opleiding met vakvrouwen uit diverse disciplines als docenten en een uitgebalanceerd traject waar alle denkbare onderdelen aan bod komen. Niet alleen het technisch vilten maar ook theorie en praktijk over kleurgebruik, ontwerpen, historie en kijken naar kunst.
Ik koos voor de 3 jarige variant, waarbij ik twee keer per jaar voor een volle week afreisde naar Duitsland. Ik liet me onderdompelen in de Duitse taal, volgde vele uren per dag les en/of was aan het werk en aan het eind van de week kreeg ik opdrachten mee voor thuis.

Tijdens het laatste blok richt je je volledig op je ideeën voor je eindwerkstuk. Met mijn achtergrond was het niet verwonderlijk dat ik me liet inspireren door de natuur. Daar zijn immers alle vormen en kleuren aanwezig! Ik wilde niet zozeer mijn verworven kennis over technieken laten zien, maar eerder proberen om een eigen beeld neer te zetten.


Mijn eindwerkstuk bestaat uit twee delen. Het eerste deel is geïnspireerd op een gedroogde allium die ik van iemand had gekregen. Het frame heb ik gemaakt van bloemwerkdraad, stevig en goed te verwerken. Aan elk uiteinde hangt een knoop, als verbeelding van de kleine zaaddoosjes die achter blijven. Voor elke knoop heb ik gevilt, geverfd en veelal ook geborduurd zodat iedere knoop een klein kunstwerkje is geworden. Uiteindelijk zijn er 5 alliums ontstaan, waarin meer dan 400 knopen zijn verwerkt. Deze zijn op hun kop opgehangen, zoals je bloemen droogt. Eronder ligt een grote spiegel en als je op de juiste manier kijkt kun je alle alliums via de spiegel zien. Tot mijn plezier werd dit werk erg goed ontvangen en kwam er zelfs een allium op de voorkant van de expositiecatalogus.


Het tweede deel bestond uit 4 sets van sieraden. Als inspiratie heb ik daarvoor macro foto’s uit de natuur gebruikt. Daarmee zoom je zover in dat er allerlei prachtige structuren en onverwachte kleurencombinaties  zichtbaar worden. Die structuren heb ik weer uitvergroot en toegepast. 


Daarnaast heb ik voor de sieraden samengewerkt met een zilversmid, Kees Jooren. Hij heeft ontwerpen gemaakt die een aanvulling zijn op mijn vilt. De series heb ik gepresenteerd op schommels die beplakt zijn met Japans papier en opgehangen worden met zelf gevlochten touwen.


In juli 2017 exposeerden 37 vrouwen hun eindwerkstuk in vier enorme tenten op het terrein van de school in Oberrot.  Heel mooi om zoveel inspiratie en gedrevenheid bij elkaar te zien.


tekst en foto's : Karen Bruinsma
deviltkamer


Wat ook leuk is om te vermelden: Karen gaat beide technieken doceren in de Filzschule in Oberrot in 2018.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen