maandag 14 augustus 2017

Judy Hooymeyer, vanaf 3 september in High Five Art

In gesprek met Judy Hooymeyer over haar komende tentoonstelling in de High Five Art Galerie in Baarle Nassau:


De titel van mijn tentoonstelling ‘Transition; you are not allowed to walk on the grass, you must fly’, is een citaat van Augusto Boal. In mijn werk wil ik de toeschouwer uitdagen tot zelfreflectie. Wat doet het werk met je? Hoe voelt het aan? Ik zal dan ook letterlijk een schommel in de ruimte plaatsen zodat je kan schommelen boven een werk. Er komen vloerobjecten en wandobjecten. Ik werk graag met een thema en specifiek voor de ruimte. Alvorens werk te maken, loop ik dan in de ruimte van de galerie. Wat is de lichtinval, wat doet de ruimte met mij?


Bij de galerie heb ik twee werkmappen, een over Wildgroei (mijn thema van vorig jaar) en een over Transition. Om de rij compleet te maken, in 2015 was mijn thema Habitat. Alle drie de thema’s gaan over het menselijk gedrag en gevoel ten opzichte van de natuur.

Ik ben opgegroeid in Canada en de natuur was mijn inspiratiebron. Ik maakte als kind van alles en gaf dat weg. Op mijn tiende besloten mijn ouders terug te emigreren naar Nederland. Ik sprak de taal niet en had moeite met het aanpassen aan de norm van een tienjarige. Mijn vader regelde voor mij tekenles en boetseren en toen was de basis gelegd om mijn emotie vorm te geven middels beeld.


Mijn eerste baan was speltherapeut en daarbij gebruikte ik sensopathische materialen die ik veelal zelf maakte. Hierna werkte ik in de psychiatrie, ik heb daar de opleiding orthopedagoge en docent creatieve werkvormen voltooid. Hierna mocht ik als hoofd dagbesteding een nieuwe woonvorm en dagbesteding mede inrichten en ging ik leiding geven aan activiteitenbegeleiders en speltherapeuten. Ik gaf ook drama en beeldend werk aan de opleidingen Activiteitenbegeleiding en HBO-verpleging. Ik heb mijn hele carrière zowel in de praktijk als aan het opleiden van gepassioneerde zorgverleners gewerkt. 

Waarom sommige groepen zich anders gedragen dan andere was mijn vraag toen ik mij inschreef bij de Erasmus Universiteit. Daar heb ik de deeltijdstudie Sociologie afgerond en ben ik gepromoveerd. 
Ik heb altijd iets met textiel gehad. Door te schilderen en met textiel maakte ik installaties. 

In 2010 ben ik met mijn partner voor vijf jaar teruggekeerd naar mijn moederland Canada. We hadden een B&B en ArtGallery en woonden naast een boerderij met schapen! Omdat ik vroeger kleden weefde en wol spon, probeerde ik te vilten. Ik kwam vaak naar Nederland voor mijn kinderen en moeder. Ik las op het web dat er in Nederland een viltopleiding werd georganiseerd, de DFA (Dutch Felt Academy ) en ik ben van de 1ste lichting. Helaas kreeg mijn partner geen verblijfsvergunning, zodat we uiteindelijk weer teruggekeerd zijn naar Canada. 

Ik ben ver voorbij het maken van functionele viltobjecten. Ik gebruik de vezels om als 'canvas' verder door te werken op een object. Ik gebruik het liefst verschillende wolsoorten zoals heideschaap, Kempisch heideschaap, zwartbles (dat bewust niet goed vilt) en als toplaag merino of andere vezels zoals brandnetel, vlas of zijde. 


Ik heb in de laatste jaren veel geëxposeerd, met als topper de World of Threads in Canada. Dit jaar heb ik vijf exposities, waarvan ik er al twee heb gehouden, onder andere in Den Bosch. De reacties op mijn werk waren positief zodat ik ook in september en oktober de grote zaal daar ter beschikking krijg. Grang De Paul Art  Dit botst niet met High Five want zoals gezegd heb ik daar het thema Transitie. In Den Bosch is mijn werk meer politiek getint en ik gebruik daar wollen dekens en vilt. Graag nodig ik iedereen uit mijn exposities te komen bewonderen.


tekst:
Netty van Kaathoven
Judy Hooymeyer



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen