dinsdag 31 januari 2017

Expositie Rafelranden van schoonheid

Het collectie-opdrachtenbeleid van het TextielMuseum biedt kunstenaars en vormgevers de mogelijkheid tot onderzoek en experiment. De werken balanceren op de grens van aantrekking en afstoting. Zij verleiden tot kijken, maar roepen ook tegenstrijdige gevoelens op.  De resultaten hiervan worden gepresenteerd op de tentoonstelling ‘Rafelranden van Schoonheid’.

Deze expositie toont textiele installaties, interactieve beelden en films van Heringa/Van Kalsbeek, Bart Hess, Nan Groot Antink, Tanja Smeets en Karin van Dam. De werken zijn in het TextielLab, de bijzondere werkplaats van het TextielMuseum, gemaakt.



Alvast een voorproefje? Onderstaande films geven een eerste indruk, alle video's zijn gemaakt door Robert Andriessen:


Voor de opdracht die Nan Groot Antink kreeg van het TextielMuseum selecteerde de kunstenaar, op basis van de vegetatie die vóór de bouw van het museum op het terrein te vinden was, zeven verfplanten. Het weven van stoffen met verschillende natuurlijke garens, was een nieuwe stap in haar oeuvre. Voor het verfproces maakte ze gebruik van urine, geïnspireerd door een verhaal van haar oma, over de Tilburgse fabrieksarbeiders die met hun urinekruiken over straat liepen. De urine gebruikten ze in het verleden in de textielfabrieken tijdens het verfproces. Daarom startte Nan Groot Antink haar werk met de oproep aan de mannelijke medewerkers van het museum om hun ochtendurine in potjes af te leveren. De ‘oogst’ werd gebruikt om de verf beter aan het doek te laten hechten. De installatie, bestaande uit zeven lange banen stof is vanaf 3 december te zien op de tentoonstelling 'Rafelranden van Schoonheid' in het TextielMuseum in Tilburg.



In deze film zie je hoe de installatie 'Nebula and the Soft Machine' van Tanja Smeets tot stand is gekomen en hoe zij te werk is gegaan. In het TextielLab werkte zij met de laser- en breitechniek. De installatie wekt de suggestie uit te kunnen groeien tot een oneindig landschap en wekt de associatie op met zwammen en paddestoelen. Tot en met 28 mei te zien in het TextielMuseum in de tentoonstelling 'Rafelranden van Schoonheid'.



In deze korte film kun je zien hoe het werk 'Armor' van Heringa/Van Kalsbeek tot stand is gekomen en hoe zij te werk zijn gegaan.
Voor hun project in het TextielLab lieten de kunstenaars zich inspireren door hun eigen verzameling etnografica en natuurlijke fenomenen. Het werk is verleidelijk mooi op het eerste gezicht, maar ‘rauw en imperfect’ aan de achterzijde. Te zien in de tentoonstelling 'Rafelranden van Schoonheid'


Multi-talent Bart Hess (1984) beweegt zich op het gebied van beeldende kunst, (mode)vormgeving en performance. Voor deze collectieopdracht van het TextielMuseum wilde hij interactieve ‘huiden’ creëren, die een subtiele beweging vertonen in reactie op het publiek. Beeldende inspiratie was de zachte puls van testikels. De driedelige installatie is te zien op de tentoonstelling


De sculpturen en installaties van Karin van Dam (1959) hangen vaak in de ruimte als vreemde satellieten en droomverschijningen. Haar bouwstenen zijn industriële materialen, in combinatie met pvc en textiel. In ‘Rafelranden van Schoonheid’ toont zij de installatie ‘The Polyp Form of the Red Eye Medusa 2’. Dit werk is geïnspireerd door een verleidelijk mooie, maar heel giftige kwal, de Red Eye Medusa. De schelpvormen van zwarte polyesterdraad, met oranje kleuraccenten, die Karin van Dam in het TextielLab ontwikkelde, zijn de basiselementen voor haar installatie. Deze toont een fraai, maar ook enigszins onheilspellend beeld doordat het zweeft door de ruimte, kruipt over de grond en zich nestelt in de balken.

Aantrekkelijk of afstotend? Bekijk het zelf in het Textielmuseum, van 3 december 2016 t/m 28 mei 2017
http://www.textielmuseum.nl/nl/tentoonstelling/rafelranden-van-schoonheid

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen